Dan borbe protiv AIDS-a: Šta je HIV, a šta je AIDS?

01/12/2021

svjetski dan borbe protiv aidsa

Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i Zajedničkog programa Ujedinjenog naroda za AIDS (UNAIDS), u svijetu je krajem 2021. godine bilo 37.7 miliona ljudi koji žive s HIV-om, od čega oko 2.2 miliona u Evropi. Zabilježen je i veliki porast novooboljelih – u 2021. godini registrovano je 1.5 milion novozaraženih osoba HIV-om, a 650.000 ljudi je umrlo od posljedica ove bolesti.  Prema podacima Evropskog centra za prevenciju i kontrolu zaraznih bolesti (ECDC) u zemljama članicama Evropske unije u 2021. je zabilježeno oko 14.971 novih dijagnoza HIV infekcije, što čini stopu od 3.7 na 100 000 stanovnika.

Prvi slučaj infekcije HIV-om u Bosni i Hercegovini je zabilježen 1986. godine, a do danas je HIV infekcija dijagnostifikovana kod približno 500 osoba. Skoro 170 njih je razvilo AIDS, a 65 osoba je izgubilo životnu bitku.

Iako je Sindrom stečene imunodeficijencije (AIDS) nažalost vrlo rasprostanjeno oboljenje, uz upotrebu odgovarajuće terapije razvoj AIDS-a je moguće izbjeći. Često dolazi do poistovjećivanja virusa HIV sa Sindromom stečene imunodeficijencije (AIDS). Hajde da vidimo šta je HIV, a šta je AIDS.

Šta je HIV?

HIV (Human Immuno-deficiency Virus) je virus humane imunodeficijencije koji uzrokuje uništavanje imunološkog sistema i dovodi do pojave mnogih oboljenja. Prenosi se putem nezaštićenih seksualnih odnosa ili ukoliko krv zaražene osobe dođe u kontakt sa krvlju nezaražene osobe, najčešće dijeljenjem intravenskog pribora, ili sa majke na dijete.

Kako djeluje HIV?

Po dospjeću u krvotok, HIV oštećuje stanice T-limfocita (odbrambene stanice) što dovodi do oštećenja imunog sistema koji se više ne može braniti od virusa, bakterija i drugih mikroorganizama te postaje podložan oportunističkim infekcijama i malignim bolestima.

Šta se dešava ukoliko se HIV ne liječi?

Kada HIV dospije u krvotok on stvara veliki broj kopija virusa u T-limfocitima. Kada se stvori veliki broj kopija virusa, T-limfocit prska te oslobađa kopije HIV-a koje dalje napadaju druge stanice T-limfocita, postepeno uništavajući imunološki sistem.

Prva faza infekcije naziva se akutna HIV infekcija i ona nastaje tri do šest sedmica od dospjeća virusa u organizam. U ovoj fazi osoba može osjećati simptome slične gripi ili mononukleozi.

Druga faza infekcije naziva se asimptomatska faza, kada se simptomi povlače i nastupa latentna klinička infekcija koja može trajati do 10 i više godina, nakon čega HIV infekcija prelazi u Sindrom stečene imunodeficijencije (AIDS). Za to vrijeme imunitet zaražene osobe je potpuno uništen i dolazi do pojave raznih akutnih i malignih oboljenja.

Šta je AIDS?

Posljednja faza HIV infekcije, odnosno bolest izazvana HIV-om jeste AIDS. On se manifestuje kroz skup raznih bolesti koje napadaju uništen imuni sistem zaražene osobe poput infekcija i tumora koji mogu izazvati smrt.

Kako se HIV prenosi?

Postoje tri načina prenošenja HIV-a, a to su:

• Nezaštićeni seksualni odnosi (oralni, vaginalni i analni)
  • Dijeljenjem intravenskog pribora (igle ili šprice)
  • Tokom trudnoće, poroda ili dojenja sa zaražene majke na dijete

Kako se HIV ne prenosi?

HIV se ne prenosi:

• Rukovanjem ili uobičajenim međuljudskim kontaktom/dodirom
  • Dijeljenjem pribora za jelo ili piće
  • Kihanjem, kašljanjem ili u kontaktu sa suzama ili sluznicom
  • Ubodom insekta
  • Korištenjem javnih toaleta
  • Kozmetičkim tretmanima

HIV infekcija – simptomi

HIV infekcija javlja se bez karakterističnih simptoma. U prvoj, odnosno akutnoj, fazi HIV infekcije mogu se javiti simptomi slični gripi ili virozi, poput povišene temperature, glavobolje ili malaksalosti, bolova u mišićima i zglobovima, uvećanja limfnih čvorova, mučnine, osipa ili gubitka apetita. Kako su ovi simptomi karakteristični i za druge bolesti, HIV infekcija može se otkriti samo testiranjem.

Testiranje na HIV preporučuje se ukoliko ste:

• Imali nezaštićen seksualni odnos sa nepoznatom osobom ili sa osobom u čije zdravstveno stanje nemate uvid;
  • Upražnjavate nezaštićene seksualne odnose sa većim brojem partnera;
  • Ukoliko ste intravenski uzimali opijate ili ste se uboli na korištenu iglu;
  • Ukoliko imate ili ste imali polno prenosivu bolest (HPV, sifilis, gonoreju i dr.);
  • Ukoliko ste se tetovirali ili radili akupunkturu u nesterilisanim uslovima.

HIV/AIDS – liječenje

HIV infekcija se ne može izliječiti. Međutim uz razvoj medicine i napredak tehologije, danas osobe zaražene HIV-om uz korištenje antiretrovirusnih lijekova koje infekciju drže pod kontrolom i sprečavaju dalje širenje, mogu da žive normalan život.

Gdje se možete testirati na HIV?

Ukoliko sumnjate da biste mogli biti zaraženi HIV-om, testirati se možete u klinici Be Well svakog radnog dana od 07 do 20h, bez čekanja i rezervacije termina.

Budite dobro. 🍀